Jon-Erik's 240 sida

www.240.se

Senast uppdaterad den 14 maj 2018

Hämtade min 242:a från lack i början av augusti 1998. Så här såg den ut då:


Och så här såg den ut 10 år senare......



"Färdig", regbesiktad (MED intercooler!) och godkänd i juni 2001 (husbyggnation + mycket annat kom emellan).
Ursprungligen var det en 242L från 1975 som "alla andra" som jag fixade till åt min syster 1990. B20A motorn med BW35 automat byttes mot en B20F och M46 - en klar förbättring (som dessutom gick alldeles utmärkt på 95 oktan blyfritt...). Men eftersom jag aldrig har kunnat hålla fingrarna i styr, när jag väl börjat, byttes bakpartiet ut så att slutresultatet närmast blev en 242GT 1979 med GL utseende (och mellanblå!).


När så syrran 1996 lånade min 244 blev hon så förtjust i den så att vi bytte bil med varandra. Vintern 1997-1998 var det så dax för lite rostlagning. Det spårade snabbt ur som ni såg....... En av orsakerna var nog att eftersom syrran inte längre behövde bil hade jag köpt tillbaka 244:an igen. Med 244:an som bruksbil öppnades nya möjligheter för 242:an! Med tanke på det jobb jag nu har lagt ner på karossen lär den slippa att rulla på vintrarna..... I stället får den gå som "sommarbil", kanske en av orsakerna till att jag tog mig tid att ordna en riktig sollucka?
Och B20:n fick flytta på sig för en turbomotor, M46-lådan fick däremot stanna kvar!
Ursprungsplanen var en "242GT" fast i mörkblått. När jag kom över en komplett USA front blev det dax att modifiera ursprungsplanen... Slutresultatet blev en replica av en 242 USA Turbo runt 1981. Fast med svarta dörrhandtag från 90-talet...
Har man sedan genom åren lyckats att hitta diverse olika originaltillbehör på marknader och skrotar så kan inte slutresultatet bli annat än lyckat!
Utrustningslistan är lååååååååååååååång!
Eftersom jag numera har 7.5 mil enkel resa till jobbet hade jag inte hjärta att slita mera på 244:an. I stället har jag investerat i en modern bruksbil med diesel. Moderna Volvo ger jag inte mycket för! Har istället insett att jag trivs riktigt bara i en modern VW. Passat Alltrack med fyrhjulskrafs och DSG låda. Världens bästa gummiband, vem kan märka några växlingar? ;-) och det finns ALLT i utrustningsväg.
Varför ska man åka sämre med bruksbilen än med finbilen?
Fast se det positivt - med modern bruksbil som jag låter verkstan sköta servicen på blir det mera tid att skruva på 240 och 164!
Eller....?????
Insåg till slut att tiden helt enkelt inte räcker till för både 242 och 164. Nu 2018 var det väl typ 8 år sen 242an rullade på vägen.....
Bara att inse att det var dags att göra sig av med en av dom.
Självklart är det 164an jag behåller.
DEN släpper jag aldrig !!!

Nyfiken på hur min 244 '89 såg ut?


- Innan jag köpte den...... Tyvärr inte riktig lagligt att ha monterat på en privatbil....... Men den startade varje dag och körde vart man ville utan problem. Perfekt bruksbil trots sina över 50 000 mil. Håller förhoppningsvis många långa mil till...... Och om en 10 år kanske man skulle ta fram blåljusen och skrikorna ur skrymslena och återställa den i ursprungsskick? Varför bara renoverade polisbilar på bilträffarna?? :-) Överlåten till en kompis nu eftersom jag kom över en 245GL -92 som bara inte gick att motstå!



Kan det bli så mycket bättre än med en 245 i toppskick med "all" utrustning??
Fast den var inte riktigt lika fin från början..... Tog en vinter att återställa den till sitt forna skick! Och trimma utrustningsnivån... :-)
Tyvärr skrotad nu efter att min far råkade ut för en olycka. Men bilen gjorde vad den skulle, bucklad bil och oskadad förare!

Eftersom jag haft flera 164 och 240 sedan i början av 80-talet (och "modifierat" flera av dom) har jag lärt mig en hel del knep och genvägar för att få ihop delar som egentligen inte var tänkta att passa ihop......
Som exempel: att byta till en nyare (81-93) instrumentbräda i en 240 (äldre än 1980) är egentligen inte så svårt om man bara har alla delarna (komplett instrumentbräda med alla balkar samt rattlås 81-84). Svåraste delen för folk brukar vara att få det elektriska att fungera... Därför bjuder jag på den här sidan: 240el.html.
Den innehåller en snabblista för hur man skall koppla om dom elektriska anslutningarna på baksidan av huvudinstrumentet. (Jag tar inget ansvar för innehållet, dock har det fungerat för mig.) Hoppas att den är till NÅGON hjälp.
Och att få tag på en skinninredning till en 242 är i det närmaste omöjligt! Hur konverterar man 244/245 framstolar för att passa i en 242? Vill du också veta hur? Skriv en rad till mig och fråga!!

Se bilder på mina 164?
164.se


Har du några tips eller kommentarer är du självklart välkommen att höra av dig!


Skriv en rad!